بسم الله الرحمن الرحیم
نظریات شخصی است، با توجه و الهام از مطالب بسیار ارزشمند عارف شهیر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در کتاب گران سنگ و اسما و صفات حق
در مورد اراده عده ای آن را صفت ذاتی گرفتند و عده ای آن را صفت فعلی ولی به قول یکی از علما هم صت ذاتی است هم صفت فعلی است زیرا صفت ذاتی عبارت اند از اول حیات دوم عقل و شعور وادراک و سوم مختار بودن و با اختیار و چهارم قیم بودن . منشا خواست اراده در کدام یک از این صفات است؟ یا باید در حیات باشد یا در عقل و شعور و ادراک. در نتیجه یکی از آنها صفت ذاتی اراده را باید داشته باشند تا خواست به وجود بیاید لذا اراده هم در ذات است هم در صفات. مانند انسان اراده می کند سال آینده به حج برود و در اول سال آینده اراده فعلی می کند و به حج می رود.